خبر گیلان –پل هنگکنگ ماکائو یک سیستم عظیم دریایی به طول ۵۵ کیلومتر است که منطقه ژوهای جنوب چین را به هنگکنگ و ماکائو از طریق آب وصل میکند.
این سازه مجموعهای از ۳ پل کابلی، یک تونل زیر دریا و ۴جزیره مصنوعی است که به عنوان طولانیترین گذرگاه دریایی و شاهکار مهندسی دریایی جهان شناخته میشود.
هزینه ساخت پل حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و عمر مفید آن برای ۱۲۰ سال است که در کمتر از ۹ سال ساخته شد.
ویژگی های استثنایی این پل چیست؟
این پل طوری طراحی شده که در مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و برای ساخت آن حدود ۴۰۰ هزار تن فولاد به کار رفته است؛ با این میزان فولاد میتوان ۶۰ برج ایفل ساخت.
حدود ۳۰ کیلومتر مسیر این پل از روی آب در دریای جنوب در دلتای رودخانه پرل (مروارید) میگذرد که ۷ کیلومتر آن مسیر تونلی است که در زیر آب ساخته شده و بوسیله دو جزیره مصنوعی به پل متصل شده است.
چرا این پل ساخته شده است؟
ساخت این پل بخشی از نقشه چین برای ایجاد منطقه خلیج بزرگ است که شامل هنگکنگ، ماکائو و ۹ شهر دیگر در جنوب چین میشود،در حال حاضر حدود ۶۸ میلیون نفر در این منطقه زندگی میکنند.
قبلا برای طی کردن مسیر میان جوهای و هنگ کنگ حدود ۴ ساعت زمان لازم بود اما به وسیله این پل جدید در حدود نیم ساعت میتوان این مسیررا طی کرد.
آیا هر کسی میتواند از این پل عبور کند؟
خیر، افرادی که بخواهند از این پل عبور کنند باید مجوز مخصوص بگیرند و این مجوز به طور محدود صادر میشود. همه خودروها برای دریافت این مجوز باید پول بپردازند.
قرار نیست که وسایل حمل و نقل عمومی از این پل عبور کنند بلکه اتوبوسهایی که به وسیله یک شرکت خصوصی اداره میشود، حمل مسافران از روی پل را برعهده گرفته است. امکان عبور قطار از این پل وجود ندارد
در ایران نیز طرح ساخت پل ۴ کیلومتری اتصال بندرعباس به جزیره قشم از سال ۱۳۵۱ مطرح شد، با وقوع انقلاب و جنگ ۸ ساله طرح به فراموشی سپرده شد.
تا سال ۱۳۷۵ که طرح ساخت آن بار دیگر عنوان شده و در سال ۱۳۸۸ ساخت آن تصویب شد.
اکنون پس از گذشت نیم قرن از طرح این پروژه ۸۵۰ میلیون یورویی، تاکنون تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشته و احتمالا به پروژهای به مراتب ناامید کننده تر و طولانیتر از آزاد راه
تهران-شمال تبدیل خواهد شد.