به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر گیلان وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر ارسلان زارع عصر امروزدر جلسه شورای آموزش وپرورش استان گیلان با بیان این مطلب اظهار داشت: لازم است با توجه به فراهم شدن فرصت ارائه بیشتر آموزش ها به صورت الکترونیکی، برنامهریزی برای تولید و ارائه محتوای آموزشی در بستر فضای مجازی متناسب با ظرفیت ها صورت گیرد.
وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در بالندگی و رشد فکری کودکان و نوجوانان گفت: با آموزش مهارت های زندگی و نیز اصول تحکیم خانواده، می توان بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش داد.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: هیچ تحول پایداری در جامعه اتفاق نمی افتد مگر اینکه از مسیر آموزش و پرورش بگذرد بر این اساس؛ آنچه آینده کشور را میسازد، اجرای برنامههای این نهاد تحولآفرین است.
استاندار گیلان به تحولات چند دهه اخیر در حوزه آموزش و سواد آموزشی اشاره و اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی؛ آموزش و سطح سواد در کشور به طور چشمگیری ارتقاء یافته و اکنون نیز با وجود تعطیلی مدارس پس از شیوع کرونا ، آموزش و پرورش پروژه بزرگی را در سطح ملی و با استفاده از شبکه شاد انجام داد و میتوان گفت با تاسیس این شبکه آموزشی، فرآیند آموزش در دوران کرونا مدیریت شد.
نماینده عالی دولت در گیلان بیان داشت: معتقدم در شرایط کرونا به سمت آموزش الکترونیکی سوق یافتیم و اکنون این فرصت فراهم شده که دقیقتر در اینباره برنامهریزی کرده و بستر فضای مجازی را تقویت کنیم، بر این اساس لازم است با استفاده از فرصتهای جدید و بازنگری در روش و کیفیت دستیابی به اهداف؛ در خصوص تولید و ارائه محتوا در بستر فضای مجازی متناسب با ظرفیت ها برنامهریزی کنیم.
دکتر زارع تلاش برای همه گیری آموزش های مجازی را امری مهم خواند و افزود: با توجه به در پیش بودن سال تحصیلی جدید لازم است اداره کل آموزش و پرورش ، نسبت به رفع دغدغه های خانواده ها در خصوص دایر شدن مدارس و برگزاری کلاس های حضوری، چاره اندیشی و مطابق با پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اقدام کند.
استاندار گیلان با اشاره به کیفیت آموزش و نیروی انسانی متعهد و متخصص در گیلان خاطرنشان کرد: تولید محتوای آموزشی متناسب با درک و فهم دانش آموزان مساله ای بسیار با اهمیت است، از معلمان انتظار دارم در تولید برخی محتواهای آموزشی این بخش حضوری فعالانه داشته باشند و آموزش و پرورش نیز ارائه تولیدات آموزشی به همه دانش آموزان را در دستور کار داشته باشد .
دکتر زارع در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: باید سبک زندگی جدید را بپذیریم و متناسب با زیست کرونا در حوزه آموزش؛ فضای مجازی را بهعنوان دستیار معلم و دستیار دانشآموز بدانیم.
وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در گام دوم انقلاب نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، اشاره و بیان کرد: تربیت در ساحتهای مختلف مورد تأکید قرار گرفته و باید از آموزش محوری به سمت تربیت محوری حرکت کنیم و هر دانش آموز بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت برای زندگی در اجتماع فراگرفته باشد و انتظار دارم این مهم به نتیجه برسد.
استاندار گیلان اضافه کرد: هفته گذشته در جلسه شورای مهارت استان تأکید کردم که توسعه پایدار، از مسیر منابع انسانی محقق می شود و منظور از منابع انسانی موثر، نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر است که پس از تربیت، بیشترین بازدهی را دارد.
وی با تاکید بر لزوم پویایی در نهاد آموزش و پرورش گفت: بر این اساس لازم است مراکز آموزشی ما، نیروهای انسانی تحصیل کرده را برای نقش آفرینی در بنگاه های اقتصادی و توسعه ایران و گیلان تربیت کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان به نقش موثر هنرستان های فنی و حرفه و کار و دانش در تربیت نیروی کار مجرب اشاره کرد و گفت: دانش آموختگان این مدارس درصورت آموزش های صحیح می توانند پس از تحصیل وارد بازار کار شوند و با توانمندی های خویش نسبت به ایجاد اشتغال پایدار اقدام کنند از اینرو لازم است آموزش و پرورش به امر کیفی سازی محتوای آموزشی در این بخش توجه نماید.
دکتر زارع در خاتمه سخنانش به موضوع پوشش دانش آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید نیز اشاره کرد و گفت:
مدارس مجاز به اجبار خانوادهها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند و تهیه لباس جدید به اختیار اولیاء بوده و الزامی در این خصوص وجود ندارد.