تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ 18 ربيع ثاني 1446 Monday, 21 October , 2024
0
رئیس سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری کشور؛

امسال سهم گیلان از استحصال چوب‌صنوبر١٨٠ هزار مترمکعب بود.

  • کد خبر : 3719
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
امسال سهم گیلان از استحصال چوب‌صنوبر١٨٠ هزار مترمکعب بود.
رئیس سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری گفت:امسال بیش از یک میلیون مترمکعب چوب صنوبر در کشور استحصال شد که سهم گیلان ۱۸۰هزار متر مکعب بود.

خبرگیلان؛مسعود منصوردر نشست ستاد زراعت چوب گیلان با بیان این مطلب اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق چوب علاوه بر اقدامات حفاظتی و نظارتی باید نیاز صنعت چوب کشور هم از راه مجاز تأمین و تضمین شود تا انگیزه برای قاچاق کم شود.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از جنگلها مهمترین رسالت سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری است افزود:برای نظارت بیشتر جنگلها از دوربین و مانیتورینگ استفاده می شود.

منصور اضافه کرد:برای حفاظت از جنگل ها، پاسگاه های حفاظتی تقویت شدند و برای هر حوزه آبخیرداری فرمانده حفاظتی تعیین شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه برای آمادگی نیروی های حفاظت از جنگلها مانورهای متعددی برگزار می شود افزود: برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق چوب با دستگاه قضا نیز هماهنگی های لازم انجام شده است.

مسعود منصور افزود: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از قاچاق چوب سبب تغییر شیوه های قاچاق و سخت شدن کار قاچاقچیان شده است اما با این حال همچنان با پدیده شوم قاچاق چوب روبرو هستیم.

وی خاطر نشان کرد:با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نظارتها از طریق هواپیماهای سبک انجام می شود و هر ۴۵روز گزارش عرصه، با دقت بالا به دست ما می رسد.

منصوربا بیان اینکه امسال در کشور ٣٠هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشتیم گفت: توسعه زراعت چوب علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی خواهد شد.

استاندار گیلان نیزدر این نشست با بیان اینکه  توسعه پایدار بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست امکان پذیر نیست اظهار داشت:به دلیل محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب بهترین مسیر برای تأمین نیازمندی ها است.

ارسلان زارع افزود:تأمین نیاز ۵میلیون مترمکعب مواد مورد نیاز صنایع سلولزی و بخشهای وابسته به آن در گیلان به عنوان قطب تولید ام دی اف و ورق های چوب ضروری است.

وی به پیش بینی اجرای طرح زراعت چوب در ۶هزار و ۶٠٠هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: با تلاشهای صورت گرفته این طرح در ٢هزار هکتار نیز در سال آتی اجرا می شود.

زارع خواستار بازگشت ١٠درصدی عایدات ناشی از برداشت چوب به استان برای امور مرتبط با این حوزه شد و گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق خاص برای این موضوع در دست بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: استفاده از بالغ بر ۵هزار هکتار اراضی مستثنیات و تحت مالکیت نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و نیروهای مسلح با تأمین نهال مورد نیاز، امکان پذیر است.

زارع گفت: شرایط بررسی جانمایی و احداث اسکله در آستارا، تالش، انزلی و بندر کاسپین برای واردات چوب با پوست و رفع نگرانی های انتقال آفات و رعایت ملاحضات برای تأمین بخشی از مواد اولیه وجود دارد.

استاندار گیلان به رشد یک و ٧دهم درصدی سطح زیرکشت زراعت چوب استان در اراضی مستثنیات در سال٩٨ نسبت به سال٩٧اشاره کرد و افزود: این میزان در سال٩٩ رشد ٣و٢ دهم درصدی و میزان استحصال نیز در همین مدت ٧و۶ دهم درصد رشد یافته است.

لینک کوتاه : https://khabarguilan.ir/?p=3719
  • نویسنده : مازیار جعفری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی خبر گیلان
  • 320 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • خبرگیلان نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  • لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.