تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ 20 محرم 1446 Friday, 26 July , 2024
2

نگاهی به بداخلاقی و خوش اخلاقی های انتخابات ششمین دوره پارلمان محلی رشت»

  • کد خبر : 5302
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
نگاهی به بداخلاقی و خوش اخلاقی های انتخابات ششمین دوره پارلمان محلی رشت»
زهرا نامور عربانی در یادداشتی نوشت: از چند ماه قبل و شاید چند سال قبل برای برخی پروژه انتخابات پارلمان محلی رشت کلید خورده بود و قشر عظیمی با انگیزه های متفاوت، قرار بود در بزرگترین ماراتن شهری شرکت کنند.

برخی فقط بدان فکر می کردند و برخی دیگر عمل! اینکه عرصه ای عظیم پدید آید و شگفتی و پدیده این عرصه باشند، شاید ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده بود.

داشتن برنامه، شهرت، چهره جذاب، زبان بدن، توانمندی ذاتی و اکتسابی از دیگر گزینه هایی بود که می توانست عامل پیروزی در این میدان باشد.

اما آنچه که از همه چیز مهم تر و اصولی تر بود ساختار و تشکیلاتی بود که در کنار همه این ها باید شکل می گرفت و این ذهن های آرمانی را به واقعیت تبدیل می کرد. هدف، خدمت و مسئولیت پذیری شعار ظاهری و باطنی همگان بود اما آنچه که خیلی ها را متمایز می کرد.

میزان هزینه کرد انتخاباتی بود که برای رسیدن به این کرسی ارزشمند و با درآمد اندک! تبدیل می گشت به گران ترین و پرهزینه ترین کرسی ممکن در پارلمان شهری به گونه ای که هیچ کوی و برزنی از تصاویر و بنرهای تبلیغاتی ایشان بی بهره نماند! و اینجا بود که برای برخی هدف، وسیله را توجیه می کرد! و سوال این است چرا و به چه قیمتی؟ و اصطلاح «رای پاک» دقیقا در مقابل این نوع رفتار انتخاباتی، معنادار و ارزشمند شد.

حضور طیف های سیاسی، اجتماعی و اقشار قومی و محلی با اختلاف نظرات متعدد و همگرایی قومیت ها، حکایت از اهمیت این ماراتن بزرگ را داشت تا جایی که به یکباره لیست های متعددی از قومیت ها، اقشار، احزاب، گروههای محلی برخلاف دوره پیشین پدید آمد که به دلیل نارضایتی از عملکرد شورای شهر گذشته، مطالبه گری را در سرلوحه کار خود قرار داده و روندهایی برای تعیین افراد شرکت کننده در لیست خود تعیین نموده بودند که از معیارهای تعیین این افراد می توان به برگزاری مصاحبه ها ی حضوری، آشنایی، قومیت، دوستان و اقوام، همگرایی فکری و مذهبی و سیاسی و اجتماعی و بسیاری از پارامترهای دیگر اشاره کرد.

اما آنچه که موجبات سردرگمی انتخاب کنندگان و کم رنگ شدن اهمیت این لیست را در برداشت، تعدد بیش از حد این لیست ها بود که برخی یک شبه و بدون ساز و کار مشخص ظهور پیدا کرده بود و اهداف متعددی را دنبال می کرد و در این بین به جز چند لیست که رسمیت و مجوز رسمی داشته و از ساختار سازمان یافته ای برخوردار بودند و پایگاه رای ثابتی در خود داشتند باقی لیست ها از اعتبار چندانی برخوردار نبوده و برخی صرفا با هدف شکستن ارزش برخی از لیست های دیگر ایجاد شده بودند!

اینکه حضور در لیست ها چقدر می توانست آورده رای برای کاندیداهای خود داشته باشد موضوع بحث ما نیست و نیازمند آنست تا این موضوع توسط متولیان امر در انتخابات آتی مورد بازنگری و مدیریت قرار گیرد، اما آنچه که بیش از پیش نگران کننده بود توسل به هر وسیله برای حضور در این لیست ها و تخریب چهره های حاضر توسط بازماندگان از لیست های مطرح و دارای رسمیت مشخص بود! تا جایی که فشارهای متعددی به صورت فردی و گروهی و یا از طریق رسانه به عوامل اجرایی چینندگان از گوشه و کنار وارد می آمد و متاسفانه موجبات نارضایتی و دلگیری و تفرقه را فراهم می کرد.

از سویی دیگر دریافت هزینه های ناگزیر از کاندیدهای حاضر در لیست به منظور نشر تبلیغات محلی از دیگر چالش هایی بود که این دوره به صورت پر رنگ دیده می شد.

در کنار مسائل مطرح شده بازار داغ تخریب چهره های شاخص که به دلیل توانمندی فردی، سیاسی و اجتماعی و داشتن ویژگی هایی که ایشان را از سایرین متمایز می کرد به عنوان منتخب حضور در بسیاری از لیست ها که عدد آن به زیر ۲۰ نفر از میان نزدیک به ۳۰۰ کاندیدای پارلمان محلی رشت می رسید هم از دیگر چالش های پیش رو این دوره ی پیچیده انتخابات محلی بود.

در کنار همه ی آنچه گفته شد برخی نیز تلاش کردند تا علاوه بر حضور در لیست ها و فضای مجازی، تبلیغات میدانی پررنگ تری را با صرف هزینه های کلان با هدف بیشتر دیده شدن برای رسیدن به این کرسی پرطرفدار به کار ببندند. فارغ از اینکه هدف چه بود و این کرسی با حق الجلسه ای محدود چقدر می ارزید! آنچه مسلم است برخی با پول پاشی های کلان مخصوصا در روز انتخابات! سعی داشته اعتباری برای خود کسب نمایند!

غافل از اینکه پول اعتباری برایشان کسب نخواهد کرد، چرا که از اولین های توانمندی نیز برخوردار نبوده و صرفا با تکیه بر توان مالی خود، چک های سفید امضاء! دروغ و تخریب چهره های شاخص و لیست های معتبر تلاش کردند حلقه مفقوده رسیدن به کرسی شورا را ایجاد کنند!

نارضایتی از اعلام نتایج نیز غالبا از سوی این افراد برای زیر سوال بردن انتخابات و خدشه دار کردن اعتبار افراد منتخب، از دیگر بداخلاقی هایی بود که این دوره شاهد آن بودیم و ظاهرا برخی فراموش کرده اند که تاریخ مصرف این گونه بداخلاقی ها به سر آمده است!

با تمام حواشی و بداخلاقی های مطرح شده، این دوره از پارلمان محلی شهر رشت خوش اخلاقی های فراوانی را هم در برداشت که از جمله آن می توان به معرفی شخصیت ها و چهره های جدید، جوان و انقلابی با توانمندی بالا و روحیه جهادی، هم افزایی و وحدت افراد حاضر در لیست ها برای رسیدن به اهداف مشترک، همگرایی برای انتخاب فرد اصلح در سطح کلان در کنار پارلمان محلی و پرشور شدن تنور انتخابات با وجود همه نارضایتی های عمومی برای افزایش مشروعیت ملی و محلی اشاره کرد که از برکات انتخاباتی بود که مردم سرافراز رشت در کنار سایر هموطنان ایران اسلامی عزیز رقم زدند و منجر به برگزاری انتخابات با شکوه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ گردید.

حال موضوع این است انتخابات تمام شده و افراد منتخب به این عرصه ورود پیدا کرده اند و ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای این بزرگواران باید گفت: چیزی که در این زمان ضرورت دارد، همدلی، وحدت، صداقت و کار جهادی و انقلابی برای حل معضلات رشت عزیز و کمک به اجرای طرح و برنامه های ایشان در کنار مطالبه گری مردمی است، چرا که رشت دیگر ظرفیت بر زمین ماندن طرح ها و برنامه ها را به دلیل اختلافات داخلی اعضاء و فشار بیرونی را ندارد و همگان باید کمک کنند تا این شهر تاریخی، مهد فرهنگ و تمدن با مردمانی زیرک و دوراندیش به جایگاه واقعی خود دست یابد … انشاالله

پروانه باش و پیله کن به خود
تو در میان بودن و گشتن نشسته ای
باید سکوت کنی و ساده بگذری…

زهرا نامور عربانی
دبیر بانوان عدالت طلبان ایران اسلامی در گیلان ۷ تیر ۱۴۰۰

لینک کوتاه : https://khabarguilan.ir/?p=5302
  • نویسنده : زهرا نامور عربانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی خبر گیلان
  • 551 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • خبرگیلان نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  • لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.